Pizza finns inte i Sverige

Nu ska man ha en tävling i var man kan äta  Sveriges bästa pizza. Det är bara ett litet problem som uppstår då, det man äter här hemma är inte värt att kallas pizza överhuvudtaget. Det finns inga som helst likheter med smaken på en riktigt pizza. Något som heter pizzasallad existerar inte heller.

En riktigt pizza kan man otroligt nog bara äta i Neapel i Italien. Det finns ingen annanstans där de kan göra den som man ska och att det smakar som en pizza ska smaka. Den sämsta pizza jag någonsin ätit har jag ätit i Rom så det är tyvärr även så att det inte räcker att vara i Italien för att äta den rätta varianten, det måste vara i Neapel.

Pizzan måste absolut vara gjord i en vedeldad ugn och ska ha buffelmozzarella på sig, allt annat är fel. Mozzarella gjord på komjölk (som den ofta är gjord utanför Neapelområdet) har inte alls samma smak. Sen tror jag det hänger på vattnet, och tomatsåsen också.

Såhär ser en riktig pizza ut:



Min man har i alla år trott att det han ätit här hemma var pizza, men det är det inte. Det insåg han när han fick äta den på plats i pizzans hemstad. Man borde döpa om maträtten till något helt annat för det som serveras här är inte värt att ha samma namn som det man äter i Neapel.

Åk dit och testa så kommer ni hålla med mig om ni inte tror mig.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0