Saftig sockerkaka

Nu har jag äntligen bakat klart för dagen. Man kan ju tro att jag hållt på länge, men när man väl sätter fart så går det ju riktigt snabbt. Fick passa på medan sonen sov. Idag blev det två st sockerkakor med kardemummasmak. Imorgon måste jag baka ännu mer, allt inför det stora 1-års kalaset på söndag.

Receptet som jag använder kan jag utantill för det är min mammas recept som hon bakat i alla år och det första jag lärde mig baka själv.

Sockerkaka

2 ägg
3 dl socker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
2 tsk kardemumma (el kakao, el kanel eller annan valfri smak)
100 gr smör

Smält smöret, häll lite i sockerkaksformen, smeta ut med pensel och bröa formen med ströbröd. I resten av det smälta smöret häller du lite (typ 2 msk) ljummet vatten. Vispa ägg och socker poröst. Häll därefter i de torra ingredienserna i samma bunke,  häll i smöret och vispa samman allt.  Häll i den smorda och bröade formen.

Ställ in i ugnen på 175° i ca 30-35 min.

Klart!



Åh vad nöjd man känner sig när man är klart. Bara att vänta på att ta ut dem ur ugnen nu.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0