Tillbaka i tiden

Har varit på möte nu på kvällen och det var kul och intressant som vanligt. Fick där veta att en av våra kollegor fått barn förra veckan, en liten flicka som vägde 1500 gram. Vet inte riktigt vilken vecka det var i, men helt klart alldeles för tidigt.

När man får reda på sådana saker så slängs man raskt ett år tillbaka i tiden. Min son föddes för ett år sedan i vecka 29+2 och vägde endast 1 kg vid födseln. Allt var väldigt kritiskt, han fick infektion och hamnade i respirator. Hade syrgas i en månad osv. Jag trodde aldrig att han skulle klara sig, men det gjorde han som tur är. Vi bodde på sjukhuset i två månader och hade hemsjukvård i ytterligare en månad.

Skillnaden är ju dock oerhörd när det gäller prematura barn, jag var förut väldigt fixerad vid födelsevikten. På sjukhuset lärde jag mig att det är vilken vecka man är född i som är mer avgörande, det hänger väldigt mycket på hur mogna lungorna är. Varje dag extra är bättre för babyn (om man inte som jag då fick havandeskapsförgifting och babyn inte fick tillräckligt med näring).

Har precis skrivit ett mail till min kollega och sagt att hon gärna får kontakta mig om hon vill ha stöd. Jag vet vilken oerhört stress man lever under på sjukhuset och med allt man är så himla oförberedd på.

Det är också så att en normal baby på typ 3 kg framstår som en elefant om man jämför med en som väger 1-2 kg. Det är inte klokt vilken skillnad det är. Innan jag fick barn tyckte jag 3-kilos "klumparna" var små.., men man ändrar helt uppfattning när man sett de riktigt små.

Nu måste jag komma isäng. Måste ju dessvärre ställa klockan imorgon också eftersom då ska leveransen av hudvårdsprodukter komma.

Natti

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0